Тема: Мінеральні добрива.
Чисельність населення нашої планети повсякчас зростає, виникає потреба в збільшені кількості сільськогосподарської продукції. Однак це не завжди вдається зробити, тому що ґрунт поступово втрачає родючість, а відповідно й знижується врожайність.
Спочатку переглянемо відеоурок
У цьому разі на допомогу приходять хіміки. Аби зарадити справі, вчені запропонували штучно вносити в ґрунт сполуки необхідних елементів.
Найнеобхідніші для життєдіяльності
рослин є такі елементи: C, H, O, N, P, K, Ca, Mg, Fe та S. Саме вони містяться в мінеральних
добривах.
Але чи дійсно мінеральні добрива насправді такі без
обідні, і яким чином вони впливають на екологію навколишнього середовища ми з
вами сьогодні дізнаємося.
Добрива – це речовини чи суміші речовин, що містять хімічні елементи, які вносять в ґрунт
для покращення росту і розвитку рослин.
Розрізняють такі добрива:
Мінеральні (азотні, фосфорні, калійні)
Органічні (гній, перегній, пташиний послід,
торф)
Мікродобрива (добрива, що містять мікроелементи,
речовини, споживані рослинами в невеликих кількостях. Поділяються на борні,
мідні, марганцеві, цинкові, кобальтові та інші, а також полімікродобрива, у
складі яких 2 і більше мікроелементів.)
Наука, яка
вивчає мінеральні добрива, як їх потрібно правильно вносити в ґрунт називається
агрохімія.
У нас
сьогодні присутній експерт у цій галузі.
Надамо йому
слово.
СТОРІНКИ
ІСТОРІЇ
З давніх-давен людство займалось сільським господарством.
Ще в 483–445 pp. до н. е. грецький історик Геродот
писав, що скіфи, які жили в Степу сучасної України, не тільки вирощували багато
пшениці, а й продавали її грецьким колоніям. У II і І ст. до н. е. велику роль
у розвитку наукового хліборобства відіграли праці відомих римських мислителів
Катона, Варрона, Вергілія, Колумелли. Так, Катон у порадах з рільництва
зазначав, що добрий догляд за полем – це добре орати і добре угноювати.
Німецький хімік Йоган
Рудольф Глаубер (1604–1668) висунув гіпотезу, що основним чинником дії гною
є селітра, яку вже давно отримували із гною для виготовлення пороху. Проте дію
селітри було пояснено лише після відкриття азоту, тобто через 100 років.
Видатний французький агрохімік Жан Батист Буссенго (1802–1887) висунув нову – азотну теорію
живлення. Він встановив, що бобові (горох,
конюшина) збагачують прожарений пісок азотом, а пшениця до цього нездатна та, що кількість азоту в ґрунті була і є чинником, що лімітує утворення рослинної продукції.
Але вперше про мінеральні добрива люди почули у 1825
році, коли в німецьке місто Гамбург прибули торговці з чілійською
селітрою. На той момент основним
засобом для живлення ґрунту були
органічні добрива такі, як торф, перегній
та ін. Однак, деяким ґрунтам така
піджива не є достатньою для хорошого розвитку культури.
Серйозно вивчати властивості ґрунту і рослин почали в
кінці 18-го століття. Німецький
хімік-органік Юстос фон Лібіх висунув
гіпотезу про те, що розхід
поживних речовин потрібно заповнювати
штучними мінералами. Саме Англія побачила перше успішне випробування
над отриманими мінеральними
речовинами. Це стало поштовхом для
розвитку абсолютно нової промисловості –
виробництво мінеральних добрив.
Крім цього мінеральні добрива вивчали такі вчені, як:
- Д.І.Менделєєв, який
передбачав майбутнє фосфорних добрив
«Ера фосфорних добрив ще настане», досліджував роль вапнування ґрунтів,
був ініціатором вивчення в ґрунтових умовах ефективності кісткового борошна;
- К.А.Тиміря́зєв, природознавець-дарвініст, біолог, фізіолог, один з
основоположників російської школи фізіологів рослин, працював експериментально
та теоретично над розробкою поняття фотосинтезу, розробив питання водного
режиму та мінерального живлення рослин;
- Д.М.Прянишніков, спеціаліст
у галузі агрохімії, фізіології
рослин і рослинництва, який розробив теорію нітратного живлення рослин, називав
амоніак альфою й омегою в живленні рослин;
- український вчений П.А.Власюк, спеціаліст у галузі агрохімії, фізіології рослин, ґрунтознавства,
який розробив органо-мінеральну систему добрив рослин у сівозмінах.
Вчитель: Дуже дякуємо за повідомлення.
Учні, інколи ви можливо помічали, що листя рослин змінює своє забарвлення
несвоєчасно, призупинилося цвітіння або сповільнилося зростання рослини. Це
означає, що для рослини не вистачає того чи іншого елемента у ґрунті. Саме час
вносити мінеральні добрива.
Проблемне
питання?
А як зрозуміти
якого саме елемента не вистачає рослині, і як надати допомогу рослині, запитаємо
у нашого експерта.
Зовнішні ознаки нестачі нітрогену:
(азотне голодування)
§ Дрібнолистковість;
§ Гальмування росту рослини;
§ Послаблене утворення бокових пагонів і
коренів;
§ Листки набирають блідо – зеленого
забарвлення, починають відмирати.
Нестача фосфору:
§ Зміна зеленого забарвлення листків на
синювато – зелене з бронзовим відтінком;
§ Листя стає дрібним і вузьким;
§ Гальмується ріст рослини і дозрівання
врожаю.
Нестача калію:
§ Жовтіє листя;
§ Пожовтіння починається з країв, які
згодом стають бурими;
§ Гальмується ріст клітин.
Штучні
добрива поділяються на
фосфорні, калійні, азотні. Залежно від того, який елемент у складі добрива є
основним.
Азотні добрива:
Калійна селітра - KNO3
Амонійна селітра - NH4NO3
Натрієва селітра - NaNO3
Амоній хлорид - NH4Cl
Амоній сульфат – (NH4)2SO4
Амоніачна вода
– водний розчин NH3
Фосфорні добрива:
Простий суперфосфат - (Ca(Н2РО4)2 + 2CaSO4)
Подвійний суперфосфат - (Ca(Н2РО4)2) · 2H2O
Фосфоритне борошно - Са3(PO4)2
Преципітат - CaHPO4 • 2H2O.
Амофос
Калійні добрива:
Калій хлорид
Каїніт - KCl •MgSO4 • 3H2O
Сильвініт - KCl • NaCl
Калій сульфат K2SO4
Поташ - К2СO3
Калійна сіль - KCl + NaCl
Нині виробництво продуктів харчування, особливо
рослинного походження турбує все людство. З роками посівних площ стає все менше
і менше, а наявні збіднюються на наявність елементів живлення. Як вийти з такої
критичної ситуації, як навчитися раціонально використовувати добрива?
Якщо водень, кисень, вуглець доставляється
рослинам з вуглекислим газом, то азот потрапляє у рослини через кореневу
систему. Тому виробництво азотних добрив – це одна з наймогутніших галузей
хімічної промисловості сьогоднішнього дня.
Найчастіше добрива вносять в грунт під час оранки, хоча
практикують і прикореневе підживлення в період активної вегетації.
Норми внесення добрив залежать від виду рослини, складу і
властивостей ґрунту, інших чинників і становлять:
На 1 га поля:
Для азотних добрив – від 30-100 кг
нітрогену
Для фосфорних – від 60-100 кг у
перерахунку на фосфор (V) оксид.
Для калійних – від 45 -90 кг у
перерахунку на калій оксид.
Сьогодні в нас залишилось одне з головних питань, що стосується цієї теми. Яким чином мінеральні добрива впливають на екологію навколишнього середовища відповідь на це питання спробуєте дати самостійно.
Вивчити параграф 30. Сторінка 186 завдання 244
15.03.2023
Узагальнення та систематизація
знань з теми “Неорганічні речовини та їхні властивості”
1. Серед наведених назв металічних речовин укажіть ту, яка має найбільшу густину.
А.
залізо
Б.
осмій
В.
натрій
Г.
кальцій
2. Розташуйте метали за збільшенням електропровідності.
А.
залізо
Б.
алюміній
В.
мідь
Г. срібло
3. Укажіть метал, оксид і гідроксид якого виявляють амфотерні
властивості.
А.
калій
Б.
цинк
В.
магній
Г. барій
4. Укажіть речовини, що взаємодіють з алюмінієм, складіть молекулярні
рівняння реакцій.
1.
Хлор
2.
Кисень
3.
Натрій сульфат
4.
Натрій гідроксид
5.
Натрій
А.
2,3,4
Б.
1,3,5
В.
3,4,5
Г. 1,2,4
5. Укажіть схему хімічної реакції, в якій Магній виявляє властивості
відновника. Відповідь доведіть записом електронного балансу.
А.
MgCl2
→ Mg + Cl2
Б. MgCl2 + AgNO3
→ Mg(NO3)2 + AgCl
В. Mg + I2 → MgI2
Г. MgSO4 +BaCl2
→ BaSO4 + MgCl2
6. Проаналізуйте твердження 1 і 2 й виберіть правильний варіант
відповіді.
1. Постійну жорсткість води можна усунути
кип’ятінням.
2. Жорсткість води спричиняють катіони Магнію та
Кальцію.
А. правильне лише твердження 1
Б.
правильне лише твердження 2
В.
правильні обидва твердження
Г.
неправильні обидва
твердження
7. Установіть відповідність між назвами та формулами мінеральних добрив.
Назва
1. поташ
2. простий суперфосфат
3. натрієва селітра
4. фосфоритне борошно
Формула
А.
Са(Н2РO4)2 + 2CaSO4
Б. Ca(NO3)2
В. NaNO3
Г. K2CO3
Д. Ca3(PO4)2
8. Установіть відповідність між назвами сплавів й основними їхніми компонентами
Сплав
1. чавун
2. сталь
3. бронза
4. мельхіор
Складові сплаву
А.
залізо, вуглець (менше 2%)
Б.
мідь, олово
В.
залізо, вуглець (понад 2%)
Г.
мідь, нікель
Д
. цинк, олово
9. Здійсніть ланцюжок перетворень хімічних реакцій.
Al → AlCl3 →
Al(OH)3 → Al2(SO4)3 → AlCl3
10. Обчисліть об’єм водню (н.у), який можна одержати в результаті
взаємодії магнію масою
11. Суміш цинку та його оксиду масою
12. При спалюванні зразка сталі масою
13.03.2023
Розв’язування вправ та задач з теми “Неорганічні речовини та їхні
властивості”
Шановні учні, на сьогоднішньому уроці узагальните свої знання з
теми "Генетичні зв'язки між неорганічними речовинами".
Перегляньте відео до уроку
Домашнє завдання: повторити параграф
33.
Підготуватись до контрольної роботи з теми "Неорганічні речовини та їх властивості".
01.03.23
Тема: Солі,їх поширення в природі. Середні та кислі солі.
Доброго дня, шановні одинадцятикласники! Рада вітати на уроці. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство зі сполуками металів, їхніми властивостями та застосуванням.
Перегляньте відео до уроку
Домашнє завдання:
Опрацювати 33 параграф підручника, відповісти на запитання до нього.
Творче завдання
Складіть формули солей Калію з усіма кислотними залишками в таблиці й дайте їм назви.
15.02.2023р.
Тема: Застосування металів та їх сплавів.
Щоб вдосконалити властивості окремих металів, у
промисловості використовують сплави. У чистому вигляді метали використовуються
рідко. Переважно застосовують сплави, які мають такі властивості, яких не мають
метали, що їх утворюють. Наприклад, залізо, алюміній порівняно м’які, а їхні
сплави з іншими металами досить тверді. Запишіть у зошит: Сплави – це суміші металів. Сплави розрізняють за складом і будовою.
Перегляньте відео до уроку
Домашнє завдання: Вивчити § 25 ст.156 Завдання 195
13.02.2023р.
Тема: Алміній і залізо фізичні хімічні властивості
Фізичні властивості алюмінію.
Сріблясто-білий
метал, легкий, має високу пластичність, електро- і теплопровідність, густина
2,7 г/см3 , tпл = 6600 С. Легко витягується в дріт,
прокочується в листи та фольгу. За електропровідністю поступається лише сріблу
та міді. Входить до складу легких сплавів (дюралюміній, магналій, авіаль).
Природні сполуки Алюмінію.
Алюміній посідає
третє місце за поширенням у природі. Через високу хімічну активність зустрічається
тільки у вигляді сполук, таких як:
· каолініт Al2O3 · 2SiO2 · 2H2O, входить до складу
глини.
· корунд Al2O3, кристали: червоні (рубіни), сині (сапфіри).
· польовий шпат K2O · Al2O3 · 6SiO2.
· боксит Al2O3 · nH2O.
·
нефелін Na2O · Al2O3 · 2SiO2.
·
кріоліт Na3(AlF6).
В Україні
родовища алюмінієвих руд зосереджені в Дніпропетровській області (боксити),
нефелінові руди – у Приазов’ї, алуніти – у Закарпатті.
У природі трапляються прозорі безбарвні кристали мінералу
корунду. Різновиди його використовуються як дорогоцінні камені. Корунд із
домішками Хрому (Cr3+ ) має червоне забарвлення і називається рубіном, із
домішками Титану (Ті2+ ) або Феруму (Fe3+ ) – жовті, рожеві,
зелені сапфіри. Корунд за твердістю поступається тільки алмазу.
Рубіни – камені червоного кольору. Камені влади, сили та
бурхливої енергії. Рубін можна побачити на шапці Мономаха, якою на Русі здавна
вінчали на царство. Сапфіри – камені синього кольору. Вважається, що вони
дарують вірність, притягують друзів, народжують скромність і правдивість. Смарагди
– камені зеленого кольору, дуже рідкісні. Чудові зелені камені своїм блиском і
красою завжди прикрашали трони та регалії найдавніших царських династій.
Смарагди є символом багатства і влади.
Способи одержання.
Одержують алюміній
електролізом Al2O3 у розплавленому кріоліті за температури близько 10000
С.
Важко повірити, але
цей сріблястий метал усього лише 150 років тому був надзвичайно дорогий.
Найпоширеніший елемент, який посідає третє місце після Оксигену та Силіцію,
який міститься майже всюди в земній корі, був виділений як проста речовина лише
в 1825 році датським фізиком Гансом Ерстедом. Вироби з алюмінію коштували
навіть дорожче, ніж золоті. Відомому російському хіміку Д. І. Менделєєву в
Англії вручили дорогоцінний подарунок – терези, шальки яких були зроблені із
золота та алюмінію.
В Україні
виробляється 500 тисяч тонн алюмінію на рік на Миколаївському глиноземному
заводі та Запорізькому алюмінієвому комбінаті.
Хімічні властивості алюмінію.
1)
Взаємодія з
неметалами.
( Учні по ланцюжку дописують рівняння реакцій на дошці.)
Легко з’єднується з галогенами за кімнатної температури:
Al + Cl2 =
При нагріванні
взаємодіє з іншими неметалами:
Al + S =
Al + N2 =
Al + O2 =
2)
Алюмінотермія.
Взаємодіє з оксидами менш активних металів: Cr2O3 + 2Al = Al2O3 + 2Cr
3)
З водою реагує лише
за умови знищення захисної оксидної плівки:
Al + H2O = Al(OH)3 + H2
(Завдання: розібрати рівняння як ОВР.)
4)
Алюміній легко
взаємодіє з розчинами кислот.
Завдання: дописати
рівняння реакцій окиснення-відновлення:
Al + HCl =
Al + HNO3 = X + NO + Y
Al + H2SO4(конц.) = X + SO2 + Y
5)
Реагує з лугами за
нагрівання:
2Al + 2NaOH + 6H2O = 2Na(Al(OH)4)
+ 3H2
(Завдання: розставити коефіцієнти методом електронного балансу.)
Властивості сполук Алюмінію.
Оксид Al2O3 та гідроксид Al(OH)3 проявляють
амфотерні властивості:
Al2O3
+ HCl =
Al2O3
+ NaOH = NaAlO2 + H2O
Al(OH)3
+ HCl =
Al(OH)3
+ NaOH = Na(Al(OH)4)
(Завдання: записати йонно-молекулярні рівняння реакцій.)
Застосування Алюмінію та його сполук.
1)
Сплави;
2)
алюмінотермія;
3)
алюмінієві вироби;
4)
дорогоцінне каміння;
5)
у побуті (фольга,
дріт).
Алюміній широко використовується у промисловості. За
обсягом виробництва серед металів він посідає друге місце після заліза. Основна
частина алюмінію йде на виготовлення сплавів, найпоширенішим серед яких є
дюраль. Цей сплав використовується як конструкційний матеріал, із нього
виготовляють корпуси автомобілів, літаків, ракет, вагонів і катерів. У побуті –
металопластикові конструкції, корпуси радіаторів і системних блоків комп’ютерів.
З алюмінію виготовляють посуд, дріт, «срібну фарбу». У
вигляді тонкої фольги алюміній застосовують для пакування шоколаду, цукерок,
чаю, ліків та інших продуктів.
Алюміній використовується в процесі добування багатьох
металів методом алюмінотермії. Це процес відновлення металів з їх оксидів за
допомогою алюмінію.
Завдання: користуючись електрохімічним рядом напруг металів визначити які метали можна добувати способом алюмінотермії.
Фізіологічний вплив Алюмінію на здоров’я людини.
В організм людини
алюміній потрапляє з питною водою та продуктами харчування, а також з
лікарськими препаратами. Добова потреба для людини становить 35-45 мг. Алюміній
сприяє епітелізації шкіри та кісткових тканин, активує ряд травних ферментів. У
повсякденному житті ми отримуємо його в основному із хлібопродуктів. Підвищений
вміст Алюмінію призводить до так званого
алюмінієвого рахіту кісток, порушує ембріональний і постембріональний розвиток
організму.
Токсичність Алюмінію виявляється у впливі на обмін мінеральних речовин, на функцію нервової системи. До найважливіших проявів впливу відносяться порушення рухової активності, судоми, зниження або втрата пам’яті, психопатичні реакції.
Виконання тренувальних вправ:
1) Здійснити перетворення:
Al Al2O3 AlCl3 Al(OH)3 Al2O3
Домашнє завдання: Повторити § 24 ст.147
Завдання 184
01.02.2023р.
Тема: Узагальнення знань з теми
«Неметалічні елементи та їхні сполуки»
Перегляньте відео до уроку
Домашнє завдання
Повторити §22
Розв’язати задачу.
1.
При
згоранні 20 г сірки виділився газ, який
пропустили крізь розчин гідроксиду натрію, в якому маса NaOH 48 г. Визначити
масову частку сірки в технічному препараті.
Тема. Біологічне
значення металічних і неметалічних елементів.
Основу всіх живих організмів становлять
вода і органічні речовини, насамперед білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові
кислоти. Молекули води містять атоми Гідрогену та Оксигену, молекули жирів і
вуглеводів – Карбону, Гідрогену й Оксигену, а білків і нуклеїнових кислот – ще й атоми Нітрогену,
Сульфуру, Фосфору. Неметалічні елементи надходять у живі організми у складі
аніонів, а металічні – у формі катіонів. До органогенних елементів відносять
атоми С,Н,О,N,
сума їх масових часток у живих організмах може сягати 98%.
Вміст деяких хімічних елементів у
рослинах і організмах тварин
(за О.П.Виноградовим)
Елемент |
Середня масова частка, % |
|
У рослинах |
В організмах тварин |
|
Оксиген |
70 |
62 |
Карбон |
18 |
21 |
Гідроген |
10 |
9,7 |
Нітроген |
0,3 |
3,1 |
Кальцій |
0,3 |
1,9 |
Калій |
0,3 |
0,27 |
Фосфор |
0,07 |
0,03 |
Магній |
0,07 |
0,03 |
Сульфур |
0,05 |
0,16 |
Натрій |
0,02 |
0,1 |
Ферум |
0,02 |
0,01 |
Хімічні елементи
Органогенні Макроелементи Мікроелементи Ультрамікроелементи
Для живих
організмів важливі майже всі елементи: атоми Сульфуру є в білках, йони хлору Сl-
містяться в біологічних рідинах, зокрема в шлунковому соку, крові; F-
та РО43- - є складовою кісток та зубів. Певна кількість
йоду в організмі людини забезпечує нормальне функціонування щитовидної залози.
Для нормального росту рослинам необхідні: Марганець, Бор,
Молібден, Цинк, Купрум, Ферум, Кобальт, Іод, Фтор,Селен, Літій… Нестача мікроелементів викликає ряд
захворювань у рослин, що нерідко призводить до їх загибелі. Основний запас
мікроелементів в ґрунті зосереджений головним чином в материнській породі, а
вміст в рухомій формі визначається типом ґрунту, її мікробіологічною
активністю, біологічними особливостями рослин.
Хімічні елементи і живі
організим.
Мідь активізує в
рослинах ряд ферментів, і як наслідок, ростові процеси. Як добриво використовують
мідний купорос. На внесення мідних добрив добре реагують злакові, багаторічні
трави, бобові овочеві культури.
Бор
покращує вуглеводневий обмін, посилює біосинтез білку. При його недостачі
відмирають точки росту рослин, порушується запліднення. Вносять під буряки,
зернобобові, гречку, льон.
Марганець
входить до складу багатьох ферментів, активізує фотосинтез і впливає на
плодоутворення рослин.
Цинк
за рахунок стимулювання дихання підвищує тепло - та холодостійкість
рослин.
Молібден регулює обмін та
засвоєння нітратних сполук, важливий для бобових культур, концентрується в
бульбочках бобових, стимулює роботу бульбочкових бактерій.
Калій.
Дефіцит цього елемента призводить до ризику розвитку серцевої недостатності,
інсульту. Участь Калію в
натрієво-калієвому насосі обумовлює також його вплив на м’язову активність,
проведення нервового імпульсу по рефлекторній дузі, входить до складу основних
буферних систем, підтримує гомеостаз організму. Найбільше Калію міститься в
бобах, куразі, винограді.
Кальцій
- найбільш поширений макроелемент в
організмі людини, він є основним структурним елементом кісток і зубів, входить
до складу нігтів, волосся, м’яких тканин, позаклітинної рідини і плазми крові.
Потреба організму в Кальції задовольняється переважно за рахунок молока і
молочних продуктів.
Магній
впливає на велику кількість процесів в організмі, такі як обмін протеїнів,
синтез ДНК і РНК, зсідання крові, регуляція кров’яного тиску та рівня глюкози в
крові. Крім цього, магній є важливим для кісток через те, що він є активатором
вітаміну D,
нестача якого викликає остеопороз та інші захворювання. Для рослин магній
відіграє важливу роль у процесах фотосинтезу.
Алюміній
бере участь у процесах регенерації
епітеліальної та сполучної тканин, підтриманні міцності кісток, впливає на
функцію паращитовидних залоз, чинить як активізуючу, так і гальмівну дію на
травні ферменти.
Ферум входить
до складу гемоглобіну крові, беручи участь у перенесенні кисню від легень до
тканин організму. Найбільше Феруму міститься в печінці,
м`ясі, яблуках, гречці, буряку, зелених овочах.
На 21% тіло людини складається з вуглецю. Наші м’язи на 2/3 складаються з
Карбону, а кістки – на 1/3. Наземні
рослини майже наполовину складаються з карбону.
Сульфур
бере участь у правильному формуванні
хрящів і кісткової тканини, допомагає роботі суглобів і зв'язок, підтриманні
нормального стану волосся, нігтів і шкіри, так як входить до складу кератину,
меланіну і колагену. Він бере участь у створенні вітамінів В1, В5
і ліпоєвої кислоти, володіє ефектом загоєння ран, запобігає різним запаленням,
підсилює стійкість організму до радіовипромінювання, нормалізує кількість цукру
в крові, допомагає печінці виводити жовч, вимивати шлаки і токсини і сприяти
повній їх нейтралізації. Вживання Сульфуру допомагає впоратися із судомами
м’язів, м’язовими і суглобовими болями.
В
організмах тварин і людини міститься більше металічних елементів, ніж у
рослинах.
Та не лише нестача, а й надлишок певного елемента в організмі може
негативно вплинути на його розвиток.
Користуючись матеріалами інтернет-ресурсу,
дізнайтесь більше інформації про нестачу та надлишок хімічних елементів в живих
організмах.
Домашнє завдання. Опрацювати §32, виконати № 258-260 (підручник с.198)
Виконані завдання, надсилайте зручним для Вас способом
Вайбер 0978771986, електронна адреса marchenkotaya2014@ gmail. com).
18.04.2022
Практична роботи №2
Тема: Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами.
Перед виконанням роботи перегляньте відео
Завдання 1. Доберіть реактиви і здійсніть хімічні перетворення сполук Карбону згідно зі схемою Cu → CuO → CuSО4→ Сu(ОH)2 → Сu(NО)3
Завдання 2. Добудьте алюміній гідроксид із алюміній хлориду (кількома способами).
Перед виконанням
кожного завдання продумайте свої дії та складіть план експерименту. Над
стрілками в схемі завдання 1 запишіть формули реактивів.
Послідовність дій,
спостереження, висновки і хімічні рівняння в молекулярній та йонно-молекулярній
формах запишіть у таблицю:
Послідовність дій |
Спостереження |
Висновок |
Завдання... |
||
... |
... |
... |
Рівняння реакцій: |
Виконані завдання, надсилайте зручним для Вас способом
Вайбер 0978771986, електронна адреса marchenkotaya2014@ gmail. com).
20.04.2022
Тема: Розвязування врав та задач.
Перед
виконанням роботи перегляньте відео
Здійснити перетворення і дати назви речовинам
1 Fe → FeO
→ FeCl2 → Fe(OH)2
→ FeSO4 → Fe(NO3)2
2.Zn → ZnCl2 → Zn(OH)2
→ ZnO → ZnSO4 → Zn(NO3)2
Розв’яжіть задачі
Хімічний аналіз показав, що у 160 г зразка певної
сполуки міститься 128 г Купруму та 32 г Оксигену. Визначте формулу сполуки.
У 33 г
вуглекислого газу міститься 9 г Карбону, решта — Оксиген. Визначте формулу
вуглекислого газу.
25.04.2022
Тема: Хімія і прогрес людства
Ми живемо у світі речовин,
кількість яких невпинно зростає. Нові речовини та матеріали на їх основі поступово витісняють традиційні в різних
сферах.
Із розвитком промисловості, енергетики, транспорту у
довкілля потрапляє дедалі більше відходів виробництва і споживання. Вони
порушують екологічну рівновагу, завдають шкоди живим організмам.
Насправді хімія є системо-утворювальним фактором сучасного
суспільства. Існування людства наразі немислиме без хімії та різноманітних
продуктів і матеріалів, які можна одержати лише з допомогою хімічних
технологій. При цьому штучно створений людиною навколишній світ — техносфера —
усе швидше насичується продуктами хімічного виробництва. їх грамотне
використання вимагає високого рівня хімічних знань.
Без хімії неможливо зрозуміти такі науки, як біологія, геологія,
екологія. Знання з хімії дуже необхідні в сільському господарстві для того, щоб
уміло й розумно використовувати мінеральні добрива, отрутохімікати,
антибіотики. Без хімічних знань не можна працювати в хімічній промисловості,
будівництві, медицині, металургії.
Найважливішим завданням хімії стає здійснення контролю над
хімічними процесами, що протікають у природі й техносфері, виробництві й
перетворенні потрібних людині речовин і матеріалів.
Розв’яжіть
задачу 279. Надпровідні властивості має
сполука Магнію з Бором. Визначте її формулу, якщо масова частка Бору в сполуці
становить 47,8 %.
27.04.2022
Тема.Біологічне значення металічних і неметалічних елементів.
Вміст деяких хімічних елементів у
рослинах і організмах тварин
(за О.П.Виноградовим)
Елемент |
Середня масова частка, % |
|
У рослинах |
В організмах тварин |
|
Оксиген |
70 |
62 |
Карбон |
18 |
21 |
Гідроген |
10 |
9,7 |
Нітроген |
0,3 |
3,1 |
Кальцій |
0,3 |
1,9 |
Калій |
0,3 |
0,27 |
Фосфор |
0,07 |
0,03 |
Магній |
0,07 |
0,03 |
Сульфур |
0,05 |
0,16 |
Натрій |
0,02 |
0,1 |
Ферум |
0,02 |
0,01 |
Хімічні елементи
Органогенні макроелементи мікроелементи ультрамікроелементи
Для живих
організмів важливі майже всі елементи: атоми Сульфуру є в білках, йони хлору Сl-
містяться в біологічних рідинах, зокрема в шлунковому соку, крові; F-
та РО43- - є складовою кісток та зубів. Певна кількість
йоду в організмі людини забезпечує нормальне функціонування щитовидної залози.
Для нормального росту рослинам необхідні: Марганець, Бор,
Молібден, Цинк, Купрум, Ферум, Кобальт, Іод, Фтор,Селен, Літій… Нестача мікроелементів викликає ряд
захворювань у рослин, що нерідко призводить до їх загибелі. Основний запас
мікроелементів в ґрунті зосереджений головним чином в материнській породі, а
вміст в рухомій формі визначається типом ґрунту, її мікробіологічною
активністю, біологічними особливостями рослин.
Хімічні елементи і живі
організим.
Мідь активізує в
рослинах ряд ферментів, і як наслідок, ростові процеси. Як добриво використовують
мідний купорос. На внесення мідних добрив добре реагують злакові, багаторічні
трави, бобові овочеві культури.
Бор
покращує вуглеводневий обмін, посилює біосинтез білку. При його недостачі
відмирають точки росту рослин, порушується запліднення. Вносять під буряки,
зернобобові, гречку, льон.
Марганець
входить до складу багатьох ферментів, активізує фотосинтез і впливає на
плодоутворення рослин.
Цинк
за рахунок стимулювання дихання підвищує тепло - та холодостійкість
рослин.
Молібден регулює обмін та
засвоєння нітратних сполук, важливий для бобових культур, концентрується в
бульбочках бобових, стимулює роботу бульбочкових бактерій.
Калій.
Дефіцит цього елемента призводить до ризику розвитку серцевої недостатності,
інсульту. Участь Калію в
натрієво-калієвому насосі обумовлює також його вплив на м’язову активність,
проведення нервового імпульсу по рефлекторній дузі, входить до складу основних
буферних систем, підтримує гомеостаз організму. Найбільше Калію міститься в
бобах, куразі, винограді.
Кальцій
- найбільш поширений макроелемент в
організмі людини, він є основним структурним елементом кісток і зубів, входить
до складу нігтів, волосся, м’яких тканин, позаклітинної рідини і плазми крові.
Потреба організму в Кальції задовольняється переважно за рахунок молока і
молочних продуктів.
Магній
впливає на велику кількість процесів в організмі, такі як обмін протеїнів,
синтез ДНК і РНК, зсідання крові, регуляція кров’яного тиску та рівня глюкози в
крові. Крім цього, магній є важливим для кісток через те, що він є активатором
вітаміну D,
нестача якого викликає остеопороз та інші захворювання. Для рослин магній
відіграє важливу роль у процесах фотосинтезу.
Алюміній
бере участь у процесах регенерації
епітеліальної та сполучної тканин, підтриманні міцності кісток, впливає на
функцію паращитовидних залоз, чинить як активізуючу, так і гальмівну дію на
травні ферменти.
Ферум входить
до складу гемоглобіну крові, беручи участь у перенесенні кисню від легень до
тканин організму. Найбільше Феруму міститься в печінці,
м`ясі, яблуках, гречці, буряку, зелених овочах.
На 21% тіло людини складається з вуглецю. Наші м’язи на 2/3 складаються з
Карбону, а кістки – на 1/3. Наземні
рослини майже наполовину складаються з карбону.
Сульфур
бере участь у правильному формуванні
хрящів і кісткової тканини, допомагає роботі суглобів і зв'язок, підтриманні
нормального стану волосся, нігтів і шкіри, так як входить до складу кератину,
меланіну і колагену. Він бере участь у створенні вітамінів В1, В5
і ліпоєвої кислоти, володіє ефектом загоєння ран, запобігає різним запаленням,
підсилює стійкість організму до радіовипромінювання, нормалізує кількість цукру
в крові, допомагає печінці виводити жовч, вимивати шлаки і токсини і сприяти
повній їх нейтралізації. Вживання Сульфуру допомагає впоратися із судомами
м’язів, м’язовими і суглобовими болями.
В
організмах тварин і людини міститься більше металічних елементів, ніж у
рослинах.
Та не лише нестача, а й надлишок певного елемента в організмі може
негативно вплинути на його розвиток.
Користуючись матеріалами інтернет-ресурсу,
дізнайтесь більше інформації про нестачу та надлишок хімічних елементів в живих
організмах.
Домашнє завдання. Опрацювати §32, виконати № 258-260 (підручник, с.198)
02.05.2022р. 05.05.2022р. 09.05.2022р.
Тема. Створення навчальних проектів № 11-12.
11.Неорганічні
речовини у фармації (або домашній аптечці) і харчовій промисловості.
12. Дослідження РН ґрунтів своєї
місцевості. Складання карти родючості.
Неорганічні
речовини у фармації (або домашній аптечці) і харчовій промисловості.
У фармацевтиці використовуються неорганічні речовини :
пероксид водню, цинку сульфат, гептагідрат, протаргол, коларгол, купруму
сульфат та багато інших.
Класифікація
лікарських речовин:
1. Снодійні
та заспокійливі.
2. Серцево-судинні.
3. Анальгезуючі,
жарознижуючі та протизапальні.
4. Протимікробні.
5. Місцево-анестезуючі.
6. Антисептичні.
7. Діуретичні.
8. Гормони.
9. Вітаміни.
Харчові добавки - це загальна назва природних чи
синтетичних хімічних речовин, які додають в продукти харчування з метою надання
їм певних властивостей (поліпшення смаку й запаху, підвищення поживної
цінності, запобіганню псуванню продукту. Желейним виробам, морозиву, вареним
ковбасам, соусам, сирам ці добавки надають необхідну в’язкість і текстуру. До них відносяться
згущувачі, стабілізатори, емульгатори, гелеутворювачі, барвники, ущільнювачі,
структуроутворювачі, консерванти, які являють собою поверхнево-активні
речовини. Вони можуть бути рослинними – агар, камедь; чи тваринними - желатин та
ксантана. Сіль, сода, оцет - відомі людям з незапам’ятних часів, та справжнє їх
застосування розпочалося у ХХ ст. Сода –
технологічна добавка для розпушування тіста.
Крохмаль - згущувач і наповнювач, замінник жирів, носій ароматичних речовин, стабілізатор емульсій і речовина, що
пов’язує воду. Картопляний крохмаль використовують також у холодній кухні
при виготовленні розчинних сумішей, у молочних виробах при
виробленні киселів, варених ковбас, сосисок та сардельок, для згущення супів і
підлив, йогуртів, кетчупів, стабілізації кремів.
Проблема харч добавок – не всі добре вивчені(сахарин є
канцерогеном і т.д.)
Дослідження РН ґрунтів своєї місцевості. Складання карти родючості.
Ґрунтові розчини
можуть мати різні значення водневого показника рН. Ґрунти, які містять істотні
кількості карбонатів, мають рН ˃ 7, а глинисті та багаті на гумус - рН ˂ 7.
Класифікація
ґрунтів за кислотністю
Ґрунт |
Значення рН |
Сильнокислий |
˂ 5,4 |
Кислий |
5,4 – 5,7 |
Слабокислий |
5,8 – 6,2 |
Нейтральний |
6,3 – 7,3 |
Лужний |
˃ 7,3 |
Кислотність
ґрунту дуже важлива для рослин. Одні рослини краще розвиваються на кислих
ґрунтах, інші – на нейтральних або лужних. Це враховують агрономи, плануючи
вирощування різних сільськогосподарських культур.
Для того, щоб
позбутися надлишкової кислотності ґрунтів, у них вносять вапняк (природний
кальцій карбонат) або гашене вапно. Ці сполуки нейтралізують кислоти, що
містяться в ґрунті; продуктами відповідних реакцій є солі. На присадибних
ділянках з цією метою використовують рослинний попіл (містить калій карбонат).
Домашнє завдання. За
матеріалами інтернету або інших джерел,
09.05.2022р.
Тема. Роль
хімії у розв’язанні сировинної проблеми
Сировина хімічної
промисловості може бути рудна (пов’язана з металами) та нерудна. Рудна сировина
використовується в металургійній промисловості, що складається з чорної,
кольорової металургії.
Виплавка чорних металів традиційно здійснюється на комбінатах металургійного виробництва, а також
виробництва коксу. Кожне з виробництв має відходи й побічну продукцію, що є
сировиною для інших галузей промисловості: хімічної, будматеріалів,
металообробки та інших.
Кольорова металургія має ряд особливостей. У рудах міститься незначна кількість металів, що
вимагає розміщення підприємств поблизу джерел електроенергії та сировини.
Галузь потребує багато енергії і води, згубно впливає на довкілля.
Хімічна
промисловість використовує нерудні види сировини: кухонну сіль,
апатити, фосфорити, гіпс, сірку. При цьому розвивається основна галузь з
виробництв мінеральних добрив, кислот, солей. Азотні добрива виробляють на
основі аміаку, калійні – з родовищ калійної солі, фосфатних добрив – на основі
апатитів і фосфоритів.
Домашнє завдання.
Вивчити конспект.
Розв’язати задачу
Розрахуйте масу розчину
сульфатної кислоти з масовою часткою кислоти 10%, яку необхідно взяти для
реакції з цинком, щоб отримати кількість водню для реакції з
16.05.2022
Тема. Роль
хімії у розв’язанні сировинної проблеми
Сьогодні на
уроці ми познайомимось з основними джерелами енергії, енергетичною проблемою т Значення
хімії в розв’язанні сировинної проблеми:
комплексне
використання сировини;
розробка методів
рециркуляції сировини (н-д, використовувати як вторинну сировину метали, скло,
пластмаси тощо);
використання
відходів як сировини;
подовження строків
експлуатації металів (створення антикорозійних покриттів);
заміна традиційних
матеріалів новітніми.
Наслідок
виснаження природних джерел енергії – енергетична проблема.
а шляхами її
розв`язання в Україні.
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 34 на стор 213 розв. задачу 280.
Немає коментарів:
Дописати коментар