Доброго дня учні 8 класу. Працюємо дистанційно
15.03.2023
Тема: „Хімічні властивості основ: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, оксидами неметалів. Реакція нейтралізації. Розкладання нерозчинних основ під час нагрівання”.
1. Фронтальна бесіда:
1. Які речовини називають основами?
2. Як називається група, що завжди входить до складу основ?
3. Як класифікують основи?
4. Як складаються назви основ?
2. Інтерактивна гра „Хрестики-нулики”
Завдання: Серед запропонованих речовин знайдіть формули основ. Назвіть їх, класифікуйте за розчинністю.
NaOH | HCl | HNO3 | H3PO4 | SO3 | Cu(OH)2 | |
MgO | Fe(OH)3 | H2O | SiO2 | LiOH | HBr | |
H2SO4 | K2O | Ba(OH)2 | Mg(OH)2 | P2O5 | ZnO |
Для того, щоб вивчити певний клас сполук, зрозуміти їх природу, місце серед інших речовин, процеси взаємоперетворення, треба вивчити хімічні властивості речовин. На сьогоднішньому уроці ви зможете експериментально доказати хімічні властивості основ.
Чи впливає склад основ на їх хімічні властивості?
На це запитання ми зможемо відповісти, коли експериментальним шляхом дослідимо властивості основ. Згадуючи про те, що луги - „їдні” речовини повторимо, яких правил техніки безпеки треба дотримуватись, щоб з ними працювати.
Засвоєння знань.
1. Дія основ на індикатори.
Наливаємо в три пробірки розчин натрій гідроксиду. Добавляємо в дві перші пробірки по краплині розчинів метилоранжу та фенол-фталеїну та змочуємо розчином натрій гідроксиду фіолетовий лакмус.
Що спостерігаємо?
Те ж саме проробляємо з розчином кальцій гідроксиду.
Дані записуємо в таблицю
індикатори | колір | |
NaOH | Ca(OH)2 | |
лакмус | синій | синій |
метилоранж | жовтий | жовтий |
фенол-фталеїн | малиновий | малиновий |
2. Взаємодія лугів з кислотами.
Лабораторна робота.
Використаємо луги, підфарбовані індикаторами з попереднього досліду. Обережно, краплями, доливаємо до натрій гідроксиду хлоридної кислоти до відновлення індикаторів. Аналогічно до кальцій гідроксиду доливатимемо сульфатної кислоти.
NaOH + HCl = NaCl2 + H2O
Ca(OH)2 + H2SO4 = CaSO4 + 2H2O
Спостерігаємо:
Висновок:
Вчитель: До якого типу відносяться реакції?
Реакція між основою та кислотою з утворенням солі та води називається реакцією нейтралізації. Відноситься до реакцій обміну.
3. Взаємодія лугів з кислотними оксидами.
Демонстрація.
Одержання карбон (IV) оксиду. До кальцій карбонату додаю розчин хлоридної кислоти, закриваю пробірку пробкою з газовивідною трубкою, кінець якої занурюю в підфарбований фенол-фталеїном розчин натрій гідроксиду:
2NaOH + CO2 → Na2CO3 + H
Спостерігаємо:
Висновок:
Лабораторна робота.
а) Приготування Cu(OH)2. Беремо купрум (ІІ) хлорид та діємо на нього розчином натрій гідроксиду. Отримуємо купрум (ІІ) гідроксид.
б) Розливаємо в дві пробірки. В І пробірку доливаємо розчин хлоридної кислоти:
Cu(OH)2 + 2HCl → CuCl2 + 2H2O
В ІІ пробірку – розчину сульфатної кислоти:
Cu(OH)2 + H2SO4 → CuSO4 + 2H2O
Спостерігаємо:
Висновок:
5. Розкладання нерозчинних основ під час нагрівання.
а) Приготування Cu(OH)2. Готуємо купрум (ІІ) гідроксид таким же чином, як і в попередньому досліді.
б) Закріпимо пробірку похило у пробіркотримачі. Обережно нагріємо.
t
Cu(OH)2 → CuO + H2O
Спостерігаємо:
Висновок:
Завдання. Дано схеми реакцій. Запишіть рівняння реакцій, що відповідають даним схемам:
1. Cu → CuO → Cu(OH)2 → CuSO4
2. Ca → CaO → Ca(OH)2 → CaCl2
Висновки уроку.
1. Луги взаємодіють з кислотами та кислотними оксидами з утворенням солі та води.
2. Нерозчинні у воді основи взаємодіють з кислотами з утворенням солі та води.
3. Реакція між основою та кислотою називається реакцією нейтралізації. Відноситься до реакції обміну.
4. Специфічною являється реакція розкладу нерозчинних основ при нагріванні на оксид та воду.
13.03.2023.
Контроль
знань. «Основні класи неорганічних
сполук»
Мета
уроку: визначити рівень навчальних досягнень учнів із теми
«Основні
класи неорганічних сполук»
І
варіант
Початковий рівень
Завдання 1–4
мають по чотири варіанти відповіді. У кожному завданні лише одна відповідь
правильна.
1. Укажіть формулу хром(ІІІ) гідроксиду:
А Cr(OH)3;
Б Cr(OH)2;
В CrOH;
Г Cr3OH.
2. Укажіть рядок, у якому наведено лише
оксиди:
А K3PO3; H2O;
CaSO3;
Б NaCl; MgO; H2SO4;
В Na3PO4;
HCl; BaO;
Г K2O; CaO; Li2O.
3. Укажіть сполуку, яка не належить до
кислот:
А H2S;
Б H2SO3;
В H2O;
Г HBr.
4. Укажіть рядок, у якому наведено лише
оксигеновмісні кислоти:
А H2S; H3РO4;
HРO3;
Б H2SO3;
H2SO4; HBr;
В H3PO4;
H2SO3; H2SO4;
Г HF; H3AsO4;
H2S.
Середній рівень
5. Установіть відповідність між назвами й формулами
сполук:
Назви сполук Формули сполук
А Манган(ІІ) сульфід; 1
MnSO4;
Б манган(ІІ) сульфат; 2
Mn(OН)2;
В манган(ІІ) гідроксид; 3 Mn2O7;
Г манган(VIІ) оксид. 4
MnSO3;
5 MnS.
Достатній рівень
6. Складіть
рівняння реакцій сульфатної кислоти із:
а)
залізом; б) цинк
оксидом; в) натрій
карбонатом.
7. Яка
маса калій гідроксиду витратиться
на нейтралізацію 0,1 моль сульфатної кислоти?
Високий рівень
8. Складіть рівняння реакції ,за якими можна
здійснити такі перетвореня :магній гідроксид → магній оксид→магній хлорид → магній фосфат.
9. Який об′єм
сульфур (IV) оксиду ( н.у.) був
поглинутий кальцій гідроксидом, якщо
в результаті утворилося
ІІ варіант
І рівень
Завдання 1–4 мають по чотири
варіанти відповіді. У кожному завданні
лише одна відповідь правильна.
1. Укажіть формулу ортофосфатної кислоти:
А НРО3;
Б РН3;
В Н3РО4;
Г НF.
2. Укажіть клас сполук, до якого належить речовина з хімічною формулою BaCl2:
А оксиди;
Б солі;
В кислоти;
Г основи.
3. Укажіть рядок, у якому наведено лише солі:
А HPO3; CaO; K2SO4;
Б NaCl; MgS;
Fe2(SO4)3;
В K3PO4;
HCl; NaOH;
Г HF; CaBr2; Li2S.
4. Укажіть рядок, у якому наведено лише трьохосновні кислоти:
А H3AsO4 ;
H3PO4; H3PO3;
Б H2S; H2SO3; HBr;
В H3PO4;
HCl; H2SO4;
Г HF; H3AsO4; H2S.
Середній
рівень
5. Установіть відповідність між
назвами й формулами сполук.
Назви сполук Формули
сполук
А Ферум(ІІІ) сульфат; 1 FeS;
Б ферум(ІІІ) гідроксид; 2 Fe(OН)3;
В
ферум(ІІ) оксид; 3 FeSO4;
Г
ферум(ІІ) сульфід. 4 Fe2(SO4)3;
5
FeO.
Достатній рівень
6. Напишіть рівняння реакції хлоридної кислоти з :
а) цинком; б) купрум (I I) оксидом; в) ферум (I I I) гідроксидом.
7. Який об′єм
водню ( н. у.) виділиться,якщо з
водою провзамодіє о,5 моль
натрію?
Високий рівень
8. Складіть рівняння реакцій ,
за якими можна здійснити такі перетворення :
а) алюміній гідроксид → алюміній оксид → алюміній сульфат → алюміній
хлорид.
9. Який об′єм водню ( н.у.) виділиться , якщо із сульфатноф
кислотою прореагувало
01.03.2023
Тема: Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Ряд активності металів
Перевіряємо раніше вивчений матеріал
Хімічний диктант
1. Серед запропонованих формул запишіть окремо основні класи неорганічних сполук (оксиди, основи, кислоти, солі.):
HCl, KOH, CaO, Zno, SO3, HI, NaOH, H2SO4, H2O, MnO, H3PO4, AlCl3, K2O, ZnSO4, HNO3, P2O5, Mg(OH)2, Na2CO3
1. Назвіть їх за сучасною хімічною номенклатурою
Дайте відповідь на запитання (усно)
1. Що таке кислоти?
2. Із чого складаються кислоти?
3. На які групи вони поділяються?
4. Записати приклади кислот та дати їм назви.
5. Які речовини називаються кислотам?
6. Атом якого елемента входить до складу всіх кислот?
7. Яких правил техніки безпеки ми повинні дотримувати під час роботи з кислотами?
1.Згадаємо правила техніки безпеки при роботі з кислотами. Уважно читайте етикетки на склянках
1. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл (наливайте обов'язково над лотком!)
2. Не залишайте склянки з кислотами відкритими
3. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий
4. Якщо випадково кислота потрапила на руки чи на одяг - негайно змийте її великою кількістю води, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою
5. Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.
6. Якщо потрібно розбавити сульфатну кислоту, пам'ятайте правило:
„Спочатку вода,
Потім кислота.
Інакше - трапиться біда!”
8. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначенні в роботі, та самостійно зливати та змішувати реактиви.
2. Зміна забарвлення індикаторів в кислоті
Робота із таблицею в підручнику «Зміна забарвлення індикаторів у середовищах»
3. Взаємодія кислот з металами
Майже всі метали окиснюються кислотами. Характер взаємодії з кислотою залежить від активності металу, від його властивостей, а також від концентрації кислоти.
При взаємодії безоксигенної кислоти з металом роль окисника відіграє йон Н+. Якщо ж з металом реагує оксигеновмісна кислота, то в ролі окиснювача виступає йон Гідрогену або аніон кислотного залишку. Як розбавлена так і концентрована хлоридна кислота взаємодіє з металами, які стоять у ряді активності до водню, при цьому виділяється водень та утворюється сіль відповідного металу
Mg + HCl = MgCl2 + H2
Робота із таблицею «Ряд активності металів» ст.167 підручника
Завдання: використовуючи таблицю «Ряд активності металів», запишіть можливі рівняння реакцій. Поясніть відповідними рівняннями реакцій
4. Взаємодія кислот із основними оксидами, основами, солями (переглядаємо відео)
Домашня завдання: складіть рівняння хімічної реакції за схемою, вкажіть тип відповідної реакції:
а) Cl2 → HCl → MgCl2
б) P→ P2O5 → H3PO4 → Zn3(PO4)2
Розв’яжіть задачу
Обчисліть масу 0,5 моль сульфатної кислоти.
27.02.2023.
Тема:Реакція нейтралізації. Ряд активності металів.
У багатьох хімічних реакціях беруть участь прості речовини, зокрема метали. Метали можуть взаємодіяти з усіма класами неорганічних сполук, що вивчаються в школі. Однак різні метали проявляють різну активність в хімічних взаємодіях, і від цього залежить, чи буде реакція перебігати чи ні. Чим більша активність металу, тим енергійніше він реагує з іншими речовинами. За активністю всі метали можна розташувати у ряд, який називається рядом активності металів, або витискувальним рядом металів, або рядом напруг металів, а також електрохімічним рядом напруг металів.
Цей ряд вперше вивчив видатний
учений М. М. Бекетов, тому цей ряд ще має назву ряду Бекетова.
Ряд активності металів
Бекетова має наступний вигляд (наведенонайбільш уживані метали):
K> Ca
> Na >Mg > Zn > Fe > Ni > Sn > Pb > H2 > Cu > Hg > Ag > Au
У цьому ряді метали стоять за
зменшенням їхньої активності. Отже серед наведених металів найбільш активним є
калій, а найменш активним — золото. За допомогою цього ряду можна виявити, який
метал є активнішим за інший. Також в цьому ряді присутній водень. Звичайно,
водень не є металом, але в цьому ряді його активність прийнята за точку відліку
(своєрідний нуль).
Домашнє завдання:
Повторити §24
13.02.2023.
Хімічні властивості оксидів
Хімічні властивості. За хімічними властивостями оксиди поділяють на солетворні та несолетворні, або байдужі. Несолетворних оксидів дуже мало, це — CO, SiO, NO, N20. Вони не утворюють солей.
Оксиди за складом класифікують на оксиди металів і оксиди неметалів. Дізнаємося, як вони ставляться до води.
Дослід 1. У порцелянову чашку поміщаємо грудочки свіжопрожареного кальцій оксиду СаО (негашене вапно) і доливаємо до нього води. Спостерігається таке сильне розігрівання, що частина води перетворюється на пару, а грудочки розсипаються, перетворюючись на сухий пухкий порошок — гашене вапно, або кальцій гідроксид Са(ОН)2. Виділення теплоти засвідчує, що відбулася реакція. Запиши рівняння цієї реакції:
СаО + Н2О = Са(ОН)2
Не всі оксиди металів безпосередньо реагують з водою. Більшість із них, наприклад CuO, Fe2O3, Аl2O3, з водою не взаємодіє. То, може, відповідні цим оксидам гідроксиди (основи) не існують? Існують, але їх добувають непрямим шляхом, як саме — дізнаєшся далі. А поки що зверни увагу на формули гідроксидів металів, що відповідають оксидам:
Оксиди металів, що не взаємодіють з водою
CuO — купрум(ІІ) оксид
Fe2O3 — ферум(ІІІ) оксид
Аl2O3 — алюміній оксид
Нерозчинні основи — гідроксиди металів
Сu(ОН)2 — купрум(ІІ) гідроксид
Fe(OH)3 — ферум(ІІІ) гідроксид
Аl(ОН)3 — алюміній гідроксид
Zn(OH)2 — цинк гідроксид
Приклади оксидів металів, що не взаємодіють з водою:
плюмбум(ІІ) оксид РЬО
хром(ІІ) оксид СrO
манган(ІІ) оксид МnО
ферум(ІІ) оксид FeO
Дослід 2. У порцелянову чашку поміщаємо фосфор(V) оксид і додаємо води. Реакція також екзотермічна. Суміш розігрівається так, що вода закипає. Утворюється нова речовина — фосфатна, або ор-тофосфатна, кислота. Якщо вода холодна, то утворюється метафосфатна кислота:
Р2 О5 + Н2О = 2НРО3
холодна Метафосфатна кислота
Р2О5 + ЗН2О = 2Н3РО4
гаряча Ортофосфатна кислота
Під час взаємодії з водою багатьох оксидів неметалів, наприклад карбон(IV) оксиду СО2 або сульфур(VI) оксиду SO3, також утворюються кислоти. Кислоти — це також певний клас неорганічних сполук:
CO2 + H2O = H2CO3
Карбонатна кислота
SO3 + Н2O = H2SO4
Сульфатна кислота
• До якого типу належать розглянуті реакції взаємодії оксидів металів і неметалів з водПриклади оксидів неметалів, що взаємодіють з водою:
сульфур(ІV) оксид SO2
сульфур(VІ) оксид SO3
карбон(ІV) оксид СO2
фосфор(V) оксид Р205
Під час взаємодії з водою багатьох оксидів неметалів утворюються кислоти.
Виникає запитання, чи всі оксиди неметалів розчиняються у воді, утворюючи кислоти? Ні, не всі. Наприклад, силіцій(IV) оксид Si02 (річковий пісок) у воді не розчиняється й кислоти у такий спосіб не утворює. Але це не означає, що силікатна кислота H2Si03 не існує. Вона так само, як і інші нерозчинні кислоти, що відповідають нерозчинним оксидам неметалів, може бути добута непрямим шляхом.
Оксиди, яким відповідають кислоти (незалежно від того, реагують оксиди з водою чи ні), називаються кислотними.
Завдання для самоконтролю
1. Розстав коефіцієнти у таких схемах хімічних реакцій:
Na2O + Н2O → NaOH
Сl2O7 + Н2O → НСlО4
N2O5 + H2O → HNО3
2. Які з наведених речовин можуть реагувати з водою: барій оксид, натрій оксид, сульфур(ІV) оксид, купрум(ІІ) оксид, силіцій(ІV) оксид, сульфур(VІ) оксид? Напиши рівняння реакцій.
01.02.2023.
Самостійна робота.
І рівень (на 6 балів)
1. Обчисліть
число молекул азоту кількістю речовини 1,5 моль:
А 3,01 ´ 1023; Б 9,03 ´ 1023;
В 12,04 ´ 1023 Г 6,02 ´ 1023.
2. Знайти масу
0,1 моль метану (СН4):
А 16 г; Б
160 г; В 32 г; Г 1,6 г.
3. Вкажіть формулу газу, важчого за кисень:
А СН4; Б СО2; В Не; Г N2.
ІІ рівень (на 9 балів)
1. Молочна
кислота С3Н5О3 утворюється під час скисання
молока, квашенні капусти. Визначте, якій кількості речовини відповідає 9 г цієї
кислоти.
2. Яку масу
хлоридної кислоти потрібно взяти, щоб у ній було стільки ж молекул, скільки їх
міститься в ортофосфатній кислоті (Н3РО4) кількістю
речовини 0,2 моль?
3. У якого з
газів: вуглекислого (СО2) чи чадного (СО) – відносна густина за
повітрям більша?
ІІІ рівень (на 12 балів)
1. Тополя за літо поглинає 44 кг
вуглекислого газу СО2, липа – 16 кг СО2. Обчисліть,
скільки молекул СО2 поглинають тополя і липа.
2. Чи можна стверджувати, що
число атомів Оксигену у карбонатній кислоті Н2СO3 масою 4,3 г таке саме, як у воді масою 5 г? Чому?
3. Деякий газ А легший за повітря
в 1,7 рази. Важчий чи легший він за метан?
Домашнє завдання Повторити §20-21.
30.01.2023
Тема: Узагальнення знань з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами»
Виконання тестових завдань
1. Позначте символ кількості речовини:
А n; Б Мr; В ω; Г Аr.
2. Позначте одиницю вимірювання кількості речовини:
А а. о. м.; Б г/моль; В моль; Г л/моль.
3. Позначте назву величини, символ якої відсутній у формулі
А густина; Б стала Авогадро;
В об’єм; Г маса.
4. Позначте одиницю вимірювання сталої Авогадро:
А моль; Б атоми; В молекули; Г моль–1.
5. Позначте число атомів Гідрогену в молекулі водню кількістю речовини 1 моль:
А 6,02 1023; Б 3,01 1023;
В 12,04 1023 Г 9,03 1023.
6. Позначте одиницю вимірювання молярної маси:
А а.о.м.; Б г/моль; В моль; Г л/моль.
7. Вкажіть молярну масу метану (СН4):
А 32 г/моль; Б 28 г/моль; В 16 г/моль; Г 12 г/моль.
8. Вкажіть пропущену величину: молярний об’єм газу – це об’єм …. будь-якого газу за н. у.
А 12 г; Б 1 кг; В 1 моль; Г 12 моль.
9. Молярний об’єм газу за н. у. дорівнює:
А 22,4 л/моль; Б 22,4 м3/моль;
В 2,24 л/моль; Г 0,224 л/моль.
10. Який об’єм займає за н. у. 3 моль водню:
А 6,72 л; Б 67,2 л; В 7 л; Г 0,7 л?
11. Позначте одиницю вимірювання відносної густини газу:
А л; Б г/л; В безрозмірна величина; Г л/моль.
12. Що означає запис
А густина водню; Б відносна густина за повітрям;
В молярний об’єм водню; Г відносна густина за воднем?
Учні здійснюють взаємоперевірку тестових завдань.
Відповіді: 1 А, 2 В, 3 Б, 4 Г, 5 В, 6 Г, 7 В, 8 В, 9 А, 10 Б, 11 В, 12 Г.
Навчальна частина
Домашнє завдання підготуватися до самостійноі роботи.
Виконайте завдання 1. Виключить зайву речовину
А) Н2SO4, H2SO3, H2SiO3, К3PO4 ________
Б) КI, HBr, ZnS, Na 2SO4 ________
В) NaOН, H2SO4, H2CO3, HCl. ________
Г) Na2O, H2SO4,
H2CO3, H2S ________
Хто пригадає, що таке оксиди?
Як класифікуються оксиди?
Які оксиди називаються кислотними? Наведіть приклади.
Які оксиди називаються основними? Наведіть приклади.
Хто пригадає, що таке кислоти?
Як класифікуються кислоти?
Які кислоти називаються оксигеновмісні, безоксигенові? Наведіть приклади.
Які кислоти називаються
одноосновними, багатоосновними? Наведіть приклади.
Хто пригадає, що таке гідроксиди?
Як називають гідроксиди?
Як класифікуються гідроксиди?
Наведіть приклади лугів.
Наведіть приклади нерозчинних основ.
Хто пригадає, що таке солі?
Як називають солі?
Виконайте завдання
2.
Виписати окремо формули оксидів, кислот, основ, солей та дайте їм назви.
H2CO3, NaOН, HCl, CuSO4, NaNO3,
SiO2, CaO, Fe2(SO4)3, SO3, Fe2O3. Fe (OН)3.
Задача 1. Яка кількість речовини кисню необхідна для
спалювання
сірководню кількістю 1,5 моль?
Дано:
Розв’язання:
n(H2S)= 1,5 моль По-перше, записуємо рівняння реакції:
2H2S + 3O2 = 2SO2 + 2H2
Співвідношення
кількостей речовин
n(O2) = ? сірководню і кисню вже записано нами
вище. Виходячи з нього одержуємо, що
n(H2S) ׃ n(O2) =
2 ׃ 3 = 1.5 : х
.
Користуючись цим співвідношенням, можна
обчислити кількість
речовини кисню
Відповідь: n(O2) = 2,25 моль.
Магній масою 3г
взаємодіє з киснем. Яка кількість речовини магній оксиду утвориться
при цьому?
Домашнє завдання:
повторіть параграф 22 - 25.
Виконані завдання відправляйте
на вайбер.
Виконані завдання,
надсилайте зручним для Вас способом
Вайбер 0978771986, електронна адреса marchenkotaya2014@
gmail. com).
28.04.2022.Тема. Хімічні властивості солей
ПОВТОРЮЄМО
Який склад солей ?
Напишіть загальну формулу.
МехRy , де
Ме – метал, R – кислотний залишок.
Солі – це сполуки, до складу яких входять метали й кислотні
залишки.
Які
існують правила назви солей: назва металу + (валентність Ме, якщо вона є змінною) + назва кислотного
залишку.
Приклади: Cu3(PO4)2
– купрум (ІІ) фосфат,
Na2SiO3
– натрій силікат,
NH4NO3
– амоній нітрат.
Дайте назви речовинам та розподіліть по класам
(самостійна робота)
1)барій ортофосфат,
2)хлоридна кислота,
3)калій карбонат,
4)ферум (ІІІ) оксид,
5)алюміній гідроксид,
6)сульфітна кислота
К Л А С И Ф І К А Ц І Я С О Л Е Й
Середні
|
Кислі
|
Основні
|
Подвійні
|
Мішані
|
Комплексні
|
MexRy
|
Mex(HR)y
|
[Me(OH)x]zRy
|
MeIMeIIR
|
MeRIRII
|
Mex
[комплекс]y
|
Al2(SO4)3
|
Al(HSO4)3
|
[Al(OH)2]2CO3
|
KAl(SO4)2
|
Ca(OCl)Cl
|
Na3[Al(OH)6]
|
СОЛІ ВЗАЄМОДІЮТЬ З
1.
Металами.
Fe
+ CuSO4 = FeSO4 + Cu
2.
Кислотами.
H2SO4
+ BaCl2 = BaSO4 + 2HCl
3.
Основами.
FeSO4
+ 2NaOH = Fe(OH)2 + Na2SO4
4.
Солями.
BaCl2
+ 2AgNO3 = Ba(NO3)2 + 2AgCl
Домашнє завдання
Розв’ яжіть задачу
1.
Натрій гідроксид масою 4г про взаємодіяв з ферум (ІІ) сульфатом. Обчислити кількість речовини
утвореної солі?
2. Здійсніть перетворення.
Р – Р2О5 – Н3РО4
– К3РО4 – Са3(РО4)2
Тема. Розв’язування розрахункових задач з теми «Основні класи неорганічних сполук».
Ви вже другий рік подорожуєте по
надзвичайній країні Хімії. І кожного разу,
на кожному уроці виявляється, що ми знаємо з вами так мало, як Сократ сказав:
«Я знаю, що нічого не знаю!», бо кожний раз ми
пізнаємо щось нове, зустрічаємо та знайомимося з новими мешканцями
цієї казкової країни.
От сьогодні на уроці ми
перевіримо свої знання з теми «Основні класи неорганічних сполук». Тема нашого
уроку, запишіть в зошитах: розв’язування розрахункових задач.
ВИКОРИСТОВУЄМО НАБУТІ ЗНАННЯ, даємо відпоіді на запитання.
Що таке оксиди?
Що таке номенклатура?
Як називають оксиди?
Як класифікуються
оксиди?
Які оксиди
називаються кислотними? Наведіть приклади.
Які оксиди
називаються основними? Наведіть приклади.
Хто пригадає, що таке
кислоти?
Як класифікуються
кислоти?
Які кислоти називаються оксигеновмісні, безоксигенові? Наведіть
приклади.
Які кислоти
називаються одноосновними, багатоосновними? Наведіть приклади.
Хто пригадає, що таке
гідроксиди?
Як називають
гідроксиди?
Як класифікуються
гідроксиди?
Наведіть приклади лугів.
Наведіть приклади
нерозчинних основ.
Хто пригадає, що таке
солі?
Як називають солі?
Завдання -1
Виписати окремо формули оксидів,
кислот, основ, солей та дайте їм назви.
Al2O3, Cr(OH)3, MgSO4,
CuO, H2CO3, NaOH, SO2, H3PO4,
HCl, Ca(NO3)2.
Завдання 2.Виключення
зайвого.
Завдання А. Виключить
кислоти, які не можна отримати з відповідного оксиду.
Завдання Б. Виключить
двоосновну кислоту серед одноосновних.
Завдання В. Виключить
слабку кислоту серед сильних.
Виключення «Зайвого»
А) Н2SO4, H2SO3,
H2SiO3, H3PO4.
Б) HI, HBr, H2S, HF.
В) HNO3, H2SO4, H2CO3,
HCl.
Завдання 3. Здійсніть перетворення.
С →СO2→ H2СO3→Na2СO3
Завдання 4. Розв’язування розрахункових задач.
1. Яка кількість кальцій оксиду утворюється під час спалювання 0,3 моль кальцію?
2.
Яка кількість хлоридної кислоти прореагує з
40 г натрій оксиду?
Домашнє
завдання: Повторити § 22,28,29,31 у
підручнику.
04.05.2022р.
Контроль
знань з теми «Основні класи неорганічних сполук.
1. Виберіть формулу
кислотного оксиду:
а)FeO; б)Al2O3; в)CO2;
2. Виберіть пару сполук,
які будуть взаємодіяти:
а) K2O та H2SO4 б); HCl та SO3 в); K2O та FeO
3. Виберіть речовину, з
якою буде взаємодіяти кальцій оксид:
а)калій оксид;
б)хлороводнева кислота; в)барій
гідроксид;
4. Виберіть речовину, яка вступила в реакцію:
HCl + ... =FeCl3
+H2O
а)Fe(OH)3; б)Fe(OH)2; в)FeCl2;
5.Виберіть реакцію, у наслідок якої можна отримати натрій гідроксид:
а)NaCl + KOH ; б)Na + H2O;
в)NaCl + H2O;
6. Вкажіть кислоту, яка належить до трьохосновних:
а)сульфатна; б) ортофосфатна; в) карбонатна.
7. Укажіть кислоту, яка не розчиняється у воді:
а) нітратна; б) хлороводнева; в) силікатна;
8. Укажіть колір лакмусу в лужному середовищі:
а) малиновий; б) синій; в) червоний.
9. Закінчіть рівняння реакцій, де вони можливі:
А) СаО + HCl = Б) Си + H2SO4 =
В) FeCl3 + KOH = Г) NaOH + HNO3 =
10. Який об´єм водню (н.у.) утворюється внаслідок реакції хлоридної кислоти з кальцієм масою 120 г ?
Тема: Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ та середніх солей. Вплив на довкілля і здоров’я людини.
Прочитайте
цитати великих людей, в яких йдеться про хімічні речовини, зробіть
висновок.
"Правду кажуть, що людина повинна з'їсти
пуд солі зі своїм другом, щоб як слід знати його." ( Мігель де Сервантес) (1 пуд = 16,4 кг, норма солі = 10 г на добу; 1
пуд з’їмо на двох
16,4: 0,01:2 = 820 днів; 820:365 днів = 2,25 років потрібно, щоб знати людину)
Лінь, як іржа,
роз'їдає швидше, ніж праця зношує. (Еміль Мейерсон , французький філософ)
Гнів є кислотою, яка
може нанести більше шкоди посудині, в якій вона зберігається, ніж тому, на кого
вона виливається. (Марк Твен)
Рослина - посередник
між небом і землею. Вона - істинний Прометей, який викрав вогонь з неба. (Климент Аркадійович
Тімірязєв)
Людина - істота
розумна, але після того, як мій кіт відмовився їсти варену ковбасу, я задумався
... (Ігор Субботін)
Основним джерелом штучного забруднення атмосфери є
промислові підприємства, транспортні засоби, підприємства комунального сектора,
сільського господарства.
Серед галузей промисловості головними джерелами атмосферних
забруднень виступають: електроенергетика (27%), металургія (26%), будівельна
індустрія (13%). Підприємства теплоенергетики, металургійних і хімічних
галузей, котельні установки споживають щороку близько 70% твердого і рідкого
палива, яке видобувається. В результаті їх діяльності в атмосферу виділяються
наступні газові викиди:
– вуглекислий газ (СО2) – продукти згорання
палива, яких щорічно потрапляє в атмосферу понад 2 млрд. т. Нешкідливий для
людського організму, використовується в побуті, господарських цілях. Особливу
небезпеку створює вуглекислий газ, затримуючи теплове випромінювання в
приземному шарі атмосфери. Оксид карбону — це сполука, що активно реагує зі
складовими частинами атмосфери, він сприяє підвищенню температури на планеті й
створенню парникового ефекту;
– чадний газ (СО) – продукт неповного згорання палива. В
повітря потрапляє з автомобільними викидами (60%), викидами промислових
підприємств, при спалюванні твердих відходів, при лісових пожежах. Щороку його
поступає в атмосферу близько 250 млн. т. Значна частина його поглинається
грунтовими мікроорганізмами. Газ без запаху, кольору, смаку. При значних
концентраціях в закритих приміщеннях вступає в реакцію з гемоглобіном крові,
витісняючи кисень і може призвести до кисневого голодування організму, його
загибелі;
Оксиди нітрогену. Основними джерелами
викиду є підприємства, що виробляють азотні добрива, азотну кислоту й нітрати,
анілінові барвники, нітросполуки, віскозний шовк, целулоїд. Кількість оксидів нітрогену, що надходять в атмосферу, складає 20 млн т
на рік.
Кислоти дуже небезпечні для здоров'я людини. При попаданні на шкіру викликають
сильні опіки. Особливо небезпечне потрапляння в очі.
У випадку витоку або розливу соляна кислота може завдати істотної шкоди
навколишньому середовищу. По-перше, це призводить до виділення пари речовини в
атмосферне повітря в кількостях, які перевищують санітарно-гігієнічні
нормативи, що може спричинити отруєння всього живого, а також появи кислотних
опадів, які можуть призвести до зміни хімічних властивостей ґрунту і води.
По-друге, вона може
просочитися в ґрунтові води, в результаті чого може відбутися забруднення
внутрішніх вод. Там, де вода в річках і озерах стала досить кислою (рН менше 5)
зникає риба. При порушенні трофічних ланцюгів скорочується число видів водних
тварин, водоростей і бактерій.
У містах кислотні
опади прискорюють процеси руйнування споруд з мармуру і бетону, пам'ятників і
скульптур. При попаданні на метали кислоти викликають їх корозію.
Перегляньте
Домашнє завдання: написати есе (корисні поради) «Людина і довкілля»
- від імені учня
- від імені еколога
- від імені еколога
- від імені власника металургійного
заводу. (на вибір)
16.05.2022р.
Тема. Практична робота №3: Розв’язування
експерементальних задач
Уважно перегляньте відео та виконайте практичну роботу.
Немає коментарів:
Дописати коментар